WELCOME TO MY LOVELY BLOG..have fun travel my blog..do read,do follow..tenkiu..=)

Thursday, December 8, 2011

muzium mumia yang ngeri

hello2 readers !

muzium mumia????
haiyaaaa !!!ta an la tataw mumia 2 ape kowt..dlm sejarah pun ade blaja macam ne ley wujudnye mumia ni..
na tawu ta???
Di muzium tersebut tersusunnya dua ratus lebih mumia yang kebanyakannya daripada mereka yang mati akibat angin puting beliung…
Ramai orang yang berharap mayat mereka akan dapat di uruskan dengan baik khasnya masyarakat barat setelah mereka meninggal dunia kelak. Bagi mereka yang selaku pemimpin negara, mereka akan mencuba pelbagai cara untuk menguruskan mayat mereka agar tidak mereput walaupun rohnya sudah tiada.
Kelihatannya mereka memang berpengetahuan dalam bidang pengawetan mumia. Contohnya batu jed emas yang terbukti menyimpan sebangkai mayat perempuan dua ribu tahun lalu. Begitu juga penyimpanan mayat di dalam piramid Mesir. Hampir keseluruhan mayat-mayat ini merupakan bahan kajian yang amat bernilai kepada generasi kini.
Mayat perempuan beribu tahun dahulu dan juga mayat Raja Firaun hanyalah sebangkai mayat kering yang kaku tanpa riak wajah yang jelas. Dan disebabkan bilagannya amatlah sedikit jadi tidaklah menyeramkan ketika kita menyaksikan mayat-mayat ini.
Muzium ini merupakan satu-satunya tempat menyimpan di bumi Mexico dan ia mengambil masa 10 jam untuk sampai ke tempat yang di tuju. Tahukah kawan-kawan tempat ini merupakan sebuah kawasan tanah tinggi yang bersuhu melebihi 30 darjah celsius lebih kurang 2000 kaki dari daratan. Tempat ini bolej juga dikatakan sebuah “dapur panas” yang dapat mengelakkan sebarang bakteria membiak!
Mayat kering yang paling suntuk jangka masa kematiannya ialah lebih kurang tahun 1960. Terdapat 210 bangkai mumia yang dipamerkan dalam muzium tersebut antaranya adalah mumia bayi hinggalah ke mumia yang berusia 70 tahun tahun terdapat di sini.

u see,byak an mumia..takowt pulak bile tengok gambar2 mumia nie..hehe>.<

TENKIU ! SUKE? LIKE AND COMMENT :)

2 comments:

haffizmohdnoor said...

wow..ada jugak muzium macam nie.. tapi org dulu memang bijak awet mayat kan..x reput pun :)

Unknown said...

yesz..tawu tape,kre dye owg awet myat mmg the best smpai skrg ta reput..