WELCOME TO MY LOVELY BLOG..have fun travel my blog..do read,do follow..tenkiu..=)

Tuesday, January 7, 2014

Tegur Ada Caranya

ASSALAMUALAIKUM

today let me share something with you guys. Dyla tengok benda ni macam teruk sangat dah sekarang. Dyla share pun atas pengalaman Dyla sendiri. So lets start our story .


"ish, tengok dia tu sexy betulkan. Mak pak dia tak ajar tutup aurat ke?"
"tengok dia dok berkepit je dengan bf, tak malu"
"diri sendiri tak betul ada hati nak nasihat orang"

kita selalu bising kata dia murah, dia tiada maruah, dia itu dia ini tapi sedar atau tidak kita pun sama berdosa. Malah tanpa kita sedar kita melakukan dosa besar. Dosa sebab makan daging saudara sendiri.

"Tegur pun tak boleh ke?"
"Saja nak perli biar dia sedar"
"kutuk depan-depan biar dia sedar"

FYI, kita tak boleh tegur dia dengan kasar, dengan cara memerli apatah lagi dengan kutukan. sebaiknya kita tegur dengan berhemah sebab dia tengah buat salah. If you guys pung pang pung pang kutuk sana sini, elok hati dia lembut boleh berubah terus dia batalkan niat tu. Sebagai orang yang mempunyai akal, kita perlu lakukan strategi untuk menegur. Hati mereka akan jadi lembut sekiranya kite gunakan pendekatan yang baik, slow talk dengan dia, tak perlu maki mahupun menghina dia. Keluarkan kata-kata yang baik lagi manis, maka lembutlah hati dia.

INGAT, nak tegur orang ada caranya. Tegur biar berhemah, jangan pakai sembur je. Jangan caci, jangan cerca. Sebaliknya cakap dengan lembut dan iringi dengan doa. Allah pemegang hati, dan Allah pemilik abadi hati kita. Berdoa kepada-Nya supaya bantu kita, keluarga, rakan mahupun orang sekeliling untuk berubah.

INGAT, cacian tak membantu melembutkan hati mereka.

INGATLAH..

'berhati-hatilah dengan setiap percakapan mahupun perbuatan kita, jika sudah melukakan hati seseorang,bagaikan paku tertacap pada kayu, walau sudah dicabut tetapi masih tingga kesannya' - UNKNOWN-

'jadi muslim yang cemerlang jangan cakap belakang-belakang. tak guna jadi seorang yang bijak jika hanya tahu mengata. jangan anggap kita bagus, jang ingat kita tak melakukan dosa. even kita tak couple sekalipun jangan ingat kita tak terdedah lakukan dosa. contohnya kita tak couple tapi kita asyik mengata mereka belakang-belakang, menfitnah orang. jadi semuanya sama saja' -ADIBAH-


SETIAP MANUSIA TIDAK LARI DARI MELAKUKAN KESILAPAN DAN DOSA. SAMA-SAMA KITA MUHASABAH DIRI. SAMA-SAMA KITA MINIMUMKAN DOSA DAN INFINITIKAN PAHALA :)




NOTA KAKI: Dyla nak buat GIVEAWAY, ada siapa-siapa nak sponsor tak? if ada yang berminat nak sponsor boleh email : che.adilah@yahoo.com or PM je dekat fb: .facebook.com/ILoveuAmirAizat (abaikan nama link tu ==') . kerjasama anda amatlah Dyla hargai

                                                                                           

TENKIU ! SUKE? LIKE AND COMMENT :)

No comments: