WELCOME TO MY LOVELY BLOG..have fun travel my blog..do read,do follow..tenkiu..=)

Monday, January 23, 2012

Punca Rambut Beruban Dan Cara Atasinya...

                




RAMBUT beruban sememangnya sebahagian perubahan fisiologi manusia menandakan usia yang semakin meningkat. Namun ada juga yang mula beruban rambutnya pada usia yang masih muda remaja.

Apa yang pasti, rambut beruban menjadikan rupa fizikal individu itu kelihatan lebih tua. Wajah yang comel, cantik atau tampan sekali pun akan hilang `seri' apabila uban yang lebih ketara menjadi mahkota di kepala.

Jika sudah berusia, tidak mengapa kerana ada yang melihat uban sebagai petanda kematangan, tetapi pasti kesannya berbeza jika yang beruban itu masih di bangku sekolah. Akibatnya, timbul rasa rendah diri dan malu apabila uban itu dikesan rakan sebaya. Apakah punca uban ini?



Uban terjadi apabila pigmen pewarna rambut yang dikenali sebagai melanin yang dihasilkan sel tubuh melanosit, tidak lagi dihasilkan. Antara punca utama mengapa rambut mula beruban pada usia muda berkemungkinan disebabkan tidak cukup melanin dihasilkan atau pembentukan melanin yang tidak sempurna.

Begitu jugalah keadaannya bagi yang muda. Golongan ini kebanyakannya beruban awal disebabkan oleh penyakit genetik, masalah nutrisi, kurang Vitamin B12 dan penyakit auto imun (antibodi tubuh sendiri yang memusnahkan melanosit) seperti tiroid, vitiligo (sopak) dan alupecia areata (putih bertompok di kepala).




Berikut sejumlah tips untuk paling tidak memperlambat laju tumbuhnya uban.

- Usapkan campuran minyak kelapa dan air jeruk nipis pada rambut dan remas-remas dan biarkan selama 15 menit sebelum dibilas. Banyak wanita yang melakukan hal ini setiap hari, rambutnya bisa tetap hitam sampai usia 60-an.

- Ambil secangkir teh yang pekat dan tambahkan satu sendok makan garam. Setelah dingin, tuangkan rata ke rambut dan pijat-pijat kulit kepala. Biarkan selama satu jam, lalu bilas dengan air dingin tanpa sampo.

- Untuk menghitamkan rambut yang sudah terlanjur beruban, ada produk alami dari tumbuhan di India, yaitu henna atau di sini dikenal sebagai pacar rambut.

- Memberi nutrisi yang cukup pada rambut. Vitamin A membantu menjaga kesehatan kulit kepala dan membuat rambut lebih bersinar. Vitamin A banyak terdapat dalam sayuran hijau, dan buah-buahan berwarna merah dan kuning.

- Vitamin B berperan dalam melancarkan produksi minyak untuk menjaga kelembaban dan kesehatan rambut. Vitamin B banyak terdapat dalam sayuran hijau daun, sereal, hati, yogurt, pisang.

- Mineral yang esensial bagi rambut adalah zinc, zat besi, dan copper. Banyak terdapat pada daging, ayam, sayuran, telur, biji-bijian, dan makanan laut (sea food).

- Protein, terutama nabati amat penting untuk menjaga tekstur rambut dan membuatnya tetap bersinar. Banyak terdapat dalam biji-bijian.



with love >>>

TENKIU ! SUKE? LIKE AND COMMENT :)

3 comments:

deardearyhaty.blogspot.com said...

greatt..:)

Unknown said...

tenkiu ..=)
come again..

Anonymous said...

hi dya.. rambut akak ni ada uban le.. google cr tip nk krg uban.. jmp blog kamu.. nice2 sharing... :)